Nyheter

Parkering - Hemtjänst

Vi har haft en parkering som vi tidigare hänvisat hemtjänst och hantverkare till. Det har på senare tid blivit så att parkeringen ofta upptagits av hantverkare som står lång tid och då har hemtjänst svårigheter att besöka sina vårdtagare. Det är ett viktigt stöd för de medlemmar som behöver hjälp i sin vardag och vi vill att hemtjänsten så raskt som möjligt ska kunna tillgodose vårdtagares behov, tex. om någon larmat via personlarm.

Vi kommer att byta ut skylten på den parkeringen och märka den ”Endast hemtjänst”.

Vid renovering och besök av hantverkare så hänvisar vi till lastning och urlastning vid port och sedan gatuparkeringarna vid tex. Dalgatan och Sveavägen. Har man längre vistelser för hantverkare så går det också bra att kontakta styrelsen för tillfälliga lösningar.

Tack för förståelsen!

/Styrelsen

Brandskydd – Bra att tänka inför storhelgerna

En trygg och säker högtid för alla

Storhelgerna är en tid för glädje och gemenskap, men det är också en period då brandriskerna ökar markant. Därför är det av vikt att vi som lägenhetsinnehavare vidtar nödvändiga försiktighetsåtgärder för att säkerställa vår och våra grannars säkerhet. Här följer några grundläggande råd och rutiner som vi alla bör ha som riktlinjer.

Levande ljus och dekorationer

Levande ljus är en vanlig syn i våra hem under storhelgerna, men de kan också utgöra en stor brandrisk om de inte hanteras på rätt sätt:

  • Placera alltid ljus på ett stabilt underlag och håll dem borta från brandfarliga material som gardiner och dekorationer.
  • Släck ljusen varje gång du lämnar rummet eller går och lägger dig.
  • Låt aldrig barn eller husdjur vara ensamma i ett rum med tända ljus.

Elektriska prydnader och belysning

Under storhelgerna använder vi ofta mer elektrisk belysning och prydnader än vanligt:

  • Använd CE-märkta ljusslingor och elektriska prydnader.
  • Undvik att överbelasta grenuttag – det ökar risken för överhettning och brand.

Matlagning

Matlagning är en annan vanlig orsak till bränder, speciellt under storhelgerna när vi lagar större mängder mat och kanske distraheras lättare:

  • Lämna aldrig matlagning utan uppsikt. Använd en timer som påminnelse om du behöver lämna köket en kort stund.
  • Håll spisen ren från fett och matrester som kan fatta eld.
  • Förvara brandfarliga material som grytlappar och handdukar på säkert avstånd från spisen.

Brandsläckare och brandfiltar

Vi vill påminna alla medlemmar att det finns brandsläckare och brandfiltar i respektive trapphus. Dessa är till för er säkerhet:

  • Se till att du vet var närmaste brandsläckare och brandfilt finns.

Brandvarnare

En fungerande brandvarnare är en billig livförsäkring. Se till att din brandvarnare fungerar och att du har en plan för hur du ska agera vid brand:

  • Testa din brandvarnare regelbundet – minst en gång i månaden.
  • Byt batterier minst en gång om året eller när du hör den varna för lågt batteri.

Sammanfattning

Genom att följa dessa enkla råd kan vi alla bidra till en säkrare och mer trygg storhelgsperiod. Brandskydd är en gemensam angelägenhet, och det är vårt gemensamma ansvar att se till att vi och våra grannar kan fira utan oro. Kom ihåg att alltid vara vaksam och att omedelbart vidta åtgärder om du upptäcker en brandrisk i ditt hem.

Tack för er omtanke!

Pingisbord

I hobbyrummet som ni kommer till genom att gå från cykelrummet på Dalgatan 33C så finns det ett pingisbord med racketar och bollar som är fritt fram för er medlemmar att låna. Lämna i gott skick och felamäl till styrelsen om det är något som saknas eller går sönder.

Bordet kan bokas på samma sätt som tvättstugan via infotavlor i trapphus.

Avgiftshöjning från årsskiftet

Från och med den 1 januari 2025 kommer avgifterna i Bostadsrättsföreningen Fiskgjusen att justeras enligt följande:

  • Månadsavgiften höjs med 7%.
  • Parkerings- och garageavgifter ökar med 50 kronor per månad.

Dessa justeringar är nödvändiga på grund av ökade kostnader för föreningen, orsakade av höjda priser från våra leverantörer och räntor under senaste åren, som exempel:

  • Fjärrvärme: Sundsvall Energi höjer fjärrvärmepriset med 9% från och med 1 januari 2025.
  • Vatten och avlopp: Kommunfullmäktige i Sundsvall har beslutat om nya avgifter för vatten- och avloppstjänster för 2025, vilket innebär en ökning på 14%.
  • Försäkringar: I snitt en höjning på 5%.

Vi förstår att avgiftshöjningar påverkar våra medlemmar och har därför noggrant övervägt dessa justeringar för att säkerställa föreningens ekonomiska stabilitet och fortsatta underhåll av våra fastigheter. Vi är fortsatt en förening med god ekonomi och låga lån men måste följa omvärlden.

Påminner också om utskicket tidigare om att anmäla er önskade betalsätt efter årsskiftet när förvaltaren är Nisses Förvaltning, tex. genom att fylla i talongen ni fick i ert postfack för Autogiro.

Med vänliga hälsningar, Styrelsen

Byte av förvaltare - Kontakt och betalinfo

Meddelande till boende i Brf Fiskgjusen från Er nya förvaltare

NISSES Förvaltnings AB har fått förtroende att sköta förvaltningen för Er fastighet. NISSES som en gång i tiden byggde stora delar av det privata fastighetsbeståndet som finns i Norrland. Vi på Nisses tackar för förtroendet och här kommer lite information om vilka kontaktpersoner Ni ska vända Er till om Ni har frågor:

Från och med 2025-01-01 gäller följande:

Förvaltare/vice värd
Thomas Lundgren
060-750 05 55


Ekonomisk förvaltare
Emil Olsson
060-750 05 53


Växel/Administration 060 - 12 95 30 (mellan 08-16 vardagar)

Här kommer ett litet utbud av de tjänster som vi kan erbjuda Er när det gäller betalning av avgifter och hyror:

Autogiro
För den som inte vill riskera att missa en betalning, anmäl Er genom att fylla i talongen på baksidan och skicka den till NISSES Förvaltnings AB, Box 9010, 850 09 Sundsvall. Observera att det är först vid nästkommande avisering från det datumanmälan inkommer som autogirot träder i kraft, avin är markerad som ”MAKULERAD”.

E-faktura
Är Ni en användare av banken via internet är det kanske läge att ansluta Er till vår e-fakturatjänst. Det gör Ni själv via internetbanken, sök bara efter NISSES Förvaltnings AB. Observera att det är först vid nästkommande avisering från det datumanmälan inkommer som e-fakturatjänsten träder i kraft.

PDF-avi
Önskar Ni kunna se den traditionella avin men göra en insats för miljön? Anmäl Er till vår epostavisering genom att skicka ett mejl till .

Kivra
Är Ni anslutna till Kivra så behöver ni bara meddela oss att ni gärna tar emot avier via Kivra. Gör det helst via telefon eller mail.

…och självklart får Ni som vill behålla pappersavin. Har Ni några andra frågor eller funderingar är Ni välkomna att höra av Er, via telefon 060-12 95 30 eller mejl

Med vänliga hälsningar
NISSES Förvaltnings AB